مطالب

A FRAMEWORK FOR IMPLEMEN TING THE SE T OF RECOMMENDATIONS

خلاصه اجرایی

در ماه مه سال 2010، مجمع بهداشت جهانی (WHA)، از طریق قطعنامه WHA63.14، مجموعه ای از توصیه های مربوط به بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی به کودکان را تأیید کرد. هدف اصلی این توصیه ها هدایت تلاش های کشورهای عضو در طراحی سیاست های جدید و یا تقویت سیاست های موجود در ارتباطات بازاریابی مواد غذایی به کودکان جهت کاهش تاثیر بازاریابی مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع شده، اسیدهای چرب ترانس، قندهای آزاد یا نمک بود. قطعنامه WHA63.14 درخواست داد که مدیر کل حمایت فنی را به کشورهای عضو در راستای  اجرا، نظارت و ارزیابی توصیه ها ارائه دهد.

این سند چارچوب در واکنش به درخواست قطعنامه WHA63.14 توسعه داده شده و سیاست گذارانی را که مایلند توصیه ها را در سرزمین های خود اعمال کنند، مورد هدف قرار می دهد. فرآیند مربوطه در چهار بخش تنظیم شده است که می توانند به صورت پیوسته به عنوان یک فرایند دنبال شوند و یا به طور جداگانه برای حمایت از مناطق خاص توسعه یا اجرای سیاست ها مورد استفاده قرار گیرد.

در ابتدا مفهوم “بازاریابی به کودکان” تعریف شده است؛ نمونه هایی از تکنیک های بازاریابی ارائه شده است و توضیحی درباره نحوه کار بازاریابی و افراد دخیل در آن صورت می گیرد. پس از آن، توسعه سیاست ها در فرآیند “گام به گام” توصیف می شود که به شرح موارد زیر می پردازد: چه مواردی برای تجزیه و تحلیل وضعیت و مزایا و معایب اتخاذ یک رویکرد سیاستی جامع یا گام به گام مورد نیاز است؛ کدام کودکان نیاز به حمایت دارند؛ چه کانال های ارتباطی و تکنیک های بازاریابی برای دستیابی به هدف مورد نیاز است؛ و چه مواد غذایی باید مشمول شوند یا حذف شوند. در این بخش، تأکید بر ضرورت فراگیر شدن و یادآوری آن است که ایجاد اجماع در سراسر دولت کلید اجرای موفق سیاست است. نمونه ها و مراجع ارائه شده در بخش ها، هم از زمینه های نظری حمایت می کنند و هم اجازه دسترسی آسان به متون و سیاست های اثبات شده موثر را فراهم می کنند.

اجرای سیاست سومین فرآیند توصیف شده است و به مسئله چگونگی تعریف نقش ذینفعان و همچنین گزینه های مختلف اجرای آن می پردازد. واضح است که هر چه رویکرد نظارتی بیشتری در نظر گرفته شود، اهمیت این توصیه ها حفظ می شود و تعاریف کلیدی تنظیم شده توسط دولت در مرحله توسعه سیاست ها به صورت جامع دنبال می شود. این چارچوب، سیاستگذارانی با اقدامات خاص و دارای ساز و کار های اجرایی که می تواند برای اطمینان از اجرای موثر استفاده شود، فراهم می کند. مثالها در هر دو زمینه ارائه شده و با توصیف سیاست های اعمال شده توسط برخی از کشورهای عضو شرح داده شده است.

بخش نهایی چارچوب، نیاز به ایجاد یک سیستم نظارت و ارزیابی موثر را مورد بررسی قرار می دهد و مراجع عملی را در رابطه با نظارت و رویکردها و روش هایی که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ارائه می دهد. مجموعه ای از شاخص ها برای نظارت و ارزیابی فرایندها، خروجی ها و نتایج توسعه یافته است که می توانند به راحتی قابل پذیرش و تطبیق باشند.

فرآیند مورد استفاده برای توسعه چارچوب شامل بکارگیری تعدادی از کارشناسان در زمینه بازاریابی مواد غذایی به کودکان و همچنین کارشناسان فنی در زمینه توسعه سیاست است.  به طور کلی، چارچوب متمم مفیدی برای منابع موجود جهت اجرای مجموعه ای از توصیه های بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی به کودکان فراهم می کند.

 

بازاریابی غذاها و نوشیدنی های غیر الکلی با محتوای بالای چربی، شکر یا نمک به کودکان در سراسر جهان دست می یابد. باید تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کودکان در همه جا در برابر تاثیر چنین بازاریابی هایی محافظت می شوند و فرصت رشد و توسعه در یک محیط غذایی فعال فراهم می شود-محیطی که موجب انتخاب های غذایی سالم  و تقویت حفظ وزن سالم می شود.

دکتر علا الوان، معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، 2010 (1).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *