ربیت
ربیت چیست؟
ربیت زیرساخت جمعآوری، تحلیل و مصورسازی مطالعات، پیمایشها و تحقیقات در حوزههای مختلف است. با کمک این زیرساخت کاربران میتوانند در کمترین زمان پرسشنامهها، فرآیندها، قواعد، کاربران و سطوح دسترسی مطالعه خود را تعریف کرده و از طریق نرمافزار ثبت داده تحت موبایل یا وب، فرایند جمعآوری داده را آغاز نمایند و سپس با استفاده از ابزارهای تحلیلی کیفیت دادهها را سنجیده و تحلیلهای آماری (توصیفی و تحلیلی )مورد نظر خود را اجرا نمایند.
ربیت چگونه کار میکند؟
سامانه هوشمند مدیریت اطلاعات ربیت، متشکل از یک فرآیندساز، پرسشنامهساز جامع تحت وب، یک نرم افزار تحت اندروید ثبت اطلاعات، یک سامانه مدیریتی- نظارتی تحت وب و یک سیستم جامع تحلیل اطلاعات است که به محققان و سازمانها این امکان را میدهد که مطالعات خود را در بستر ربیت طراحی کنند و ضمن نظارت بر فرآیند جمعآوری داده، تحلیلهای مورد نیاز خود از خروجیهای مورد نظر را دریافت کنند.
ربیت چگونه در جمعآوری دادهها به من کمک میکند؟
ربیت با در اختیار قرار دادن یک فرمساز جامع این امکان را به محققان و سازمانها میدهد که پرسشنامه مورد نظر خود را با مطابق با مطالعه خود و با هر پیچیدگی طراحی کنند. سپس با تعریف کاربران پرسشگر و تعریف سطوح دسترسی برای این کاربران فرآیند جمعآوری داده را به این پرسشگران بسپارند و در لحظه بر فرآیند جمعآوری داده نظارت کنند.
ربیت چگونه در تحلیل دادهها به من کمک میکند؟
ابزار تحلیل و گزارشدهی ربیت توانایی آمادهسازی، بررسی و تحلیل اطلاعات را در محیط وب به کاربر میدهد. این ابزار شامل ماژولهای مختلف آمادهسازی و تحلیل اطلاعات است ماژول تحلیل ربیت کاملا با ابزار جمعآوری اطلاعات یکپارچه است. این به این معنی است که در هر فاز جمعآوری اطلاعات در ربیت میتوانید تمامی گزارشات و تحلیلهای مورد نیاز خود را به صورت لحظهای ملاحظه و دریافت کنید.
هزینهی استفاده از خدمات ربیت چگونه محاسبه میشود؟
هزینهی خدمات ربیت بر اساس مدل پرداخت به ازای مصرف (Pay as You Go) محاسبه میشود. بر این اساس شما فقط به میزان مصرف خود پرداخت میکنید و هیچ هزینهی اضافهای دریافت نمیگردد. این مدل مشابه مدل پرداخت هزینه برای مصرف برق و گاز است. در ربیت بر اساس تعداد دادهی جمعآوری و تحلیل شده (که به حجم نمونه و تعداد سوالات پرسشنامهها وابسته است) هزینه دریافت میگردد. همچنین پیچیدگی پرسشنامه، ساختار پروژه (ثبت بیماری، کارآزمایی بالینی، مطالعات کوهورت و…) و یک یا چند درگاهی بودن ورود داده بر هزینه نهایی شما تاثیر گذار است.
پرداخت و ارتقا چگونه انجام میشود؟
شما در ازای طراحی پرسشنامه، ایجاد پروژه و جمعآوری داده نیاز به پرداخت هیچ هزینهای ندارید. حتی به تعداد 20 حجم نمونه (بیمار، پرسششونده و …) امکان دریافت خروجی داده، مشاهده پروفایل افراد ثبت شده و تحلیل دادههای جمعآوری شده وجود دارد. اما برای دریافت و مشاهده اطلاعات تمام افراد ثبت شده نیاز به پرداخت فاکتور پروژه است که بر اساس تعرفه ربیت محاسبه میگردد. این قیمت گذاری به تعداد سوالات، حجم نمونه، ساختار پروژه و چنددرگاهی بودن ورود اطلاعات وابسته است.
آیا ربیت مالیات بر ارزش افزوده دریافت میکند؟
مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در مبلغ فاکتور شما لحاظ شدهاست. پس نیاز به پرداخت هزینهی اضافی در این خصوص وجود ندارد.
آیا میتوانم بعد از تعریف پروژه و جمعآوری داده، صورت حساب خود را پرداخت کنم؟
بله. شما این امکان را دارید که پروژه (طرح تحقیقاتی) خود را طراحی کنید و دادههای خود را جمعآوری کنید و سپس صورت حساب پروژه خود را پرداخت کنید. حتی قبل از پرداخت صورت حساب امکان مشاهده دادهی 20 پرسششونده به صورت رایگان وجود دارد.
آیا امکان استقرار ربیت بر روی سرورهای سازمان من وجود دارد؟
بله. راهکار سازمانی ربیت برای سازمانها، دانشگاهها و یا موسسات تحقیقاتی است که تعداد پروژههای زیادی در سال انجام میدهند و ترجیحشان بر این است که دادههایشان روی سرورهای خود ذخیره گردد. در این حالت یک نسخه از این سامانه روی سرورهای سازمان مستقر شده و دادهها در سرورهای سازمان مورد نظر قرار خواهد داشت.
آیا دادههای من امن هستند؟
با توجه به اهمیت و حساسیت دادههای حوزه تحقیقات، در محصول ربیت سعی شدهاست با مکانزیمهای مختلفی از دادههای کاربران محافظت گردد. تهیه نسخه پشتیبان، رمزنگاری اطلاعات حساس و ثبت صورت عملیات که با استفاده از آخرین تکنولوژیهای روز در ربیت پیادهسازی گردیدهاند از جمله مواردی است که امنیت دادههای کاربران را تضمین میکند.
چه کسی به دادههای من دسترسی دارد؟
دسترسی به دادههای ثبت شده فقط برای مدیر پروژه و فقط از طریق پنل مدیریتی امکانپذیر است. پس اطلاعات پنل مدیریتی را فقط در اختیار افراد معتمد خود قرار دهید.
امکانات مورد نیاز خود را در ربیت پیدا نکردم. آیا امکان توسعه امکانات مورد نیاز من در ربیت وجود دارد؟
ربیت امکانات متعددی را جهت پیادهسازی انواع طرحهای تحقیقاتی را در اختیار محققان و سازمانها قرار میدهد. اما با این حال ممکن است طرح مورد نظر شما نیاز به فیچرهای خاص و ویژهای داشته باشد. ربیت دارای این امکان هست که فیچرهای مورد نظر شما به صورت پلاگین پیاده سازی گردد و فقط در پروژه مورد نظر شما قابل استفاده باشد. برای این منظور با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمائید.
پشتیبانی نرمافزار چگونه انجام میشود؟
برای ارتباط مستقیم با کارشناسان پشتیبانی با شمارههای موجود در “صفحه تماس با ما” تماس حاصل فرمائید. همچنین پشتیبانی از طریق سایت به صورت 24 ساعته وجود دارد.
پروژه
منظور از پروژه چیست؟
مفهوم پروژه در ربیت همان طرح تحقیقاتی شما است که قصد دارید آن را به صورت نرمافزاری پیادهسازی کنید. حال این پروژهها ممکن است ساختارهای متفاوتی از جمله ثبت بیماری، کارآزمایی بالینی، مطالعات مقطعی و… داشته باشند. بنابراین لازم است “ثبت بیماری ام اس” و یا “کارآزمایی بالینی داروی سوماتین” هر دو در ربیت در قالب پروژه تعریف گردند.
آیا برای جمعآوری داده در ربیت لازم است پروژه تعریف کنم؟
برای جمعآوری داده و تحلیل داده در ربیت لازم است پروژه تعریف گردد. پرسشنامه به صورت مستقل کارکردی ندارد و مجموعهای از پرسشنامهها، فرآیند میان این پرسشنامهها و کاربران پرسشگر یک پروژه را تشکیل میدهند.
تفاوت پروژههای پرسشگری و پروژههای نظرسنجی در ربیت چیست؟
در نظرسنجی فرم ایجاد شده بین افراد جامعه هدف پخش میشود و خود افراد در صورت تمایل پاسخگوی سوالات هستند. در پرسشگری فرمهای سوال برای افراد متخصص پرسشگری قابل دسترس است و در واقع فرد پرسشگر سوالات را از افراد پاسخ دهنده میپرسد و جواب ها را وارد مینماید.
در چه مواقعی از پرسشگری و در چه مواقعی از نظرسنجی استفاده میکنم؟
در صورتی که نیازی به جمعآوری اطلاعات تخصصی از کاربر نیست و خود کاربر با خواندن سوالات قادر به پاسخگویی است میتوانید از فرم های نظرسنجی برای جمعآوری اطلاعات استفاده کنید.
هزینهی استفاده از ابزار نظرسنجی چقدر است؟
تعریف پروژه نظرسنجی در ربیت کاملا رایگان است!
هزینهی استفاده از ابزارهای پرسشگری (مانند کارآزمایی بالینی، ثبت بیماری و ...) چگونه محاسبه میشود؟
هزینه پروژههای پرسشگری به تعداد سوالات، حجم نمونه، پیچیدگی پرسشنامه و ساختار پروژه (کارآزمایی بالینی، ثبت بیماری، مقطعی و …) بستگی دارد. در این نوع از پروژهها فقط به میزان تعداد دادهی جمعآوری و تحلیل شده پرداخت صورت میگیرد. البته به میزان 20 حجم نمونه امکان مشاهده کامل اطلاعات بدون هیچ محدودیتی وجود دارد.
آیا محدودیتی در تعریف پروژههای نظرسنجی در ربیت وجود دارد؟
خیر. محدودیتی از منظر ایجاد پروژههای نظرسنجی وجود ندارد.
پرسشنامهساز
منظور از پرسشنامه چیست؟
پرسشنامهها همان فرمهای موجود در طرحهای تحقیقاتی شما هستند. برای مثال “پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک”، “پرسشنامه علائم بالینی” و “پرسشنامه اطلاعات درمان”. در ربیت با استفاده از ساختارهای متنوع سوالات این امکان برای کاربران وجود دارد که پرسشنامههای خود با هر پیچیدگی را به راحتی طراحی کنند.
آیا بعد از ایجاد پرسشنامه جدید اطلاعات پرسشنامه به صورت خودکار ذخیره میگردد؟
خیر، برای ذخیره تغییرات و همچنین ذخیره پرسشنامه جدید از آیکون ذخیره که در بالای صفحه گوشه سمت راست وجود دارد استفاده کنید. فراموش نکنید که حتما بعد از ایجاد تغییرات از آیکون ذخیره برای ذخیره تغییرات ایجاد شده استفاده کنید.
چگونه میتوانم به پرسشگران که میشناسم دسترسی برای جمعآوری دادهها بدهم؟
امکان اضافه کردن کاربران پرسشگر جهت جمعآوری داده با شماره موبایل کاربران وجود دارد. کاربران پرسشگران با لینک پروژه، شماره موبایل و رمز عبور یکبار مصرف ارسالی امکان ورود به صفحه پروژه و ثبت داده را دارند.
آیا میتوانم تمام مراحل طراحی و ساخت پرسشنامه را به شما بسپارم؟
بله امکان طراحی و ساخت بهینه پرسشنامه توسط کارشناسان ما وجود دارد. برای راهنمایی در این خصوص با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.
آیا امکان جمعآوری داده بدون دسترسی به اینترنت هم وجود دارد؟
بله، امکان جمعآوری دادهها به صورت آفلاین و در پروژههای پرسشگری وجود دارد. برای اینکار باید نرمافزار موبایل ربیت را دانلود و روی دستگاه موبایل یا تبلت خود نصب نمایید و در هنگام تعریف پروژه نوع پروژه را پرسشگری انتخاب نمایید. در اینصورت پرسشگران فقط برای اولین لاگین خود به نرمافزار نیاز به اینترنت دارند، بعد از لاگین بصورت آفلاین هم میتوانند دادهها را وارد پرسشنامه کنند و زمانی که دسترسی به اینترنت ایجاد شد دادهها بصورت خودکار به سرور ارسال خواهد شد.
آیا امکان ویرایش در اطلاعات ثبت شده بعدا وجود خواهد داشت؟
بله امکان ویرایش اطلاعات ثبت شده پس از ثبت اطلاعات وجود دارد. البته باید به این نکته توجه داشتهباشید که مدیر پروژه لازم است سطح دسترسی “ویرایش پرسشنامه” را برای کاربران تعریف کند.
آیا پس از انتشار پرسشنامه و جمعآوری تعدادی پاسخ، امکان ایجاد تغییرات وجود دارد؟
بله شما میتوانید بعد از انتشار پرسشنامه هم تغییراتی در پرسشنامه ایجاد کنید و با ذخیره تغییرات امکان مشاهدهی آنها وجود خواهد داشت ولی نکتهی بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که با تغییرات ایجاد شده ساختار پاسخهای داده شده هم تغییر خواهد کرد و انطباق این پاسخهای با پاسخهایی که قبلا جمعآوری شده دشوار است، بنابراین برای اینکار حتما با کارشناسان نرمافزار تماس بگیرید تا راهکار مناسب در اختیار شما قرار داده شود.
آیا تعریف کد سوال ضروری است؟
بله،در صورتی که کد سوال را تعریف نکنید سیستم بصورت پیشفرض مقداری را ثبت خواهد کرد و بعدا در هنگام تعریف شرط میان سوالها و همچنین هنگام گزارشگیری این کد سوالها مورد استفاده خواهد بود. بنابراین توصیه میشود که کد سوال ها منطبق با پرسشنامه طراحی شده حتما توسط کاربر تنظیم شود.
در صورتی که بعد از تعریف پرسشنامه بخواهیم سوالی را اضافه یا حذف کنیم آیا کد سوالات متناسب با سوالات حذف شده کم و زیاد خواهد شد؟
خیر، توصیه ما این است که شمارهگذاری سوالات و تعریف پرشها (شرط میان سوالات) را بعد از طراحی پرسشنامه تنظیم کنید. یعنی ابتدا یک بار سوالات را بدون شرط و کد سوال تعریف کنید و سپس بعد از طراحی پرسشنامه شماره سوالات را تنظیم و پرشها را با توجه به کد سوال تعریف شده تنظیم نمایید.
آیا تعریف کد سوال تکراری مشکلی ایجاد خواهد کرد؟
در صورتی که کد سوالی تکراری تعریف شود پس از جمعآوری، تمییز پاسخ های این سوالات احتمالا دچار مشکل خواهید شد. بعلاوه در صورتی که نمایش سوالی منوط به پاسخ داده شده به این سوال باشد این منطق برای همه سوالات باشماره تکراری، تکرار خواهد شد.
در صورتی که چندین سوال داریم که ویژگی های سوال ها مشابه هم است و فقط عنوان سوال تفاوت دارد آیا می توانیم سوال را کپی و فقط عنوان سوال را تغییر دهیم؟
بله برای اینکار سوال را انتخاب و از آیکون های بالای سوال، آیکون کپی را انتخاب کنید در اینصورت سوال مورد نظر با تمام ویژگیهای سوال اصلی کپی و نمایش داده میشود. فقط این مورد را در نظر داشتهباشید که برای سوال کپی شده کد مشخصی تعریف کنید.
جمعآوری داده
منظور از پرسشگر در ربیت چیست؟
پرسشگران کاربرانی هستند که در یک پروژه (ثبت بیماری، کارآزمایی بالینی، مقطعی و…) داده جمعآوری میکنند. این کاربران با شماره موبایل به پروژه اضافه میشوند و با لینک اختصاصی پروژه عملیات ثبت داده را انجام میدهند.
منظور از پرسششونده در ربیت چیست؟
پرسششوندهها (در مطالعات مقطعی)، بیماران (در مطالعات ثبت بیماری) و نمونه (در کارآزمایی بالینی) همان افرادی هستند که در مطالعه خود قصد دارید از آنها داده جمعآوری کنید.
منظور از گروههای پرسشگری چیست؟
کاربران پرسشگر در یک پروژه نقشها و وظایف متفاوتی دارند. شما میتوانید کاربران خود را دستهبندی کنید و سطوح دسترسی مختلفی را برای آنها تعریف کنید. این سطوح دسترسی در سطح عملیات (ثبت، ویرایش و حذف) و همچنین در سطح پرسشنامه برای گروههای پرسشگران قابل تعریف است. برای مثال امکان این وجود دارد که شما گروه کاربری با عنوان “پرستار” تعریف کنید که فقط امکان مشاهده و ویرایش پرسشنامههای “اطلاعات دموگرافیک” و “سابقه قبلی بیماری” را داشته باشند. همچنین گروه کاربری دیگری با عنوان “پزشک” تعریف کنید که امکان مشاهده و ویرایش پرسشنامههای “علائم بالینی” و “علائم حرکتی” را داشته باشد. در آخر نیز گروه کاربری “ناظر” قابل تعریف است که فقط امکان مشاهده بیماران را داشتهباشد و قادر به ثبت بیمار نباشد.
چگونه پرسشگران را به پروژه خود اضافه کنم؟
پرسشگران صرفا با شماره همراه به سیستم اضافه میشوند.
آیا استفاده از بانک پرسشگران ربیت هزینهی جداگانهای دارد؟
این مورد کامل توافقی میان مدیر پروژه و پرسشگران انجام میپذیرد.
منظور از سطوح دسترسی برای پرسشگران چیست؟
معمولا در پروژههای تحقیقاتی کاربرانی که در جمعآوری داده مشارکت میکنند نقشهای متفاوتی دارند. برخی از کاربران پرسشگر صرفا دادههای بیماران را ثبت میکنند، برخی از کاربران پرسشگر لازم است که پرونده بیماران را ویرایش کنند و برخی دیگر صرفا ناظر طرح تحقیقاتی هستند. لذا لازم است نقشهای کاربران و سطوح دسترسی متناظر در هر پروژه تعریف شود. در ربیت سطوح دسترسی متنوع برای این منظور تعریف شدهاست.
چه سطوح دسترسی در ربیت وجود دارند؟
سطوح دسترسی زیر در نرمافزار ربیت تعریف شدهاست:
- مشاهده همه بیماران: کاربر پرسشگر بتواندتمامی بیماران را مشاهده کند حتی اگر آن بیماران را خود ثبت نکرده باشد.
- ثبت بیمار جدید: کاربر پرسشگر بتواند بیمار جدیدی ثبت کند.
- ویرایش بیمار: کاربر پرسشگر بتواند اطلاعات اولیه یک بیمار را ویرایش کند.
- حذف بیمار: کاربر پرسشگر بتواند بیمار را حذف کند.
- مشاهده پاسخها: کاربر پرسشگر امکان مشاهده پرسشنامههای بیماران را داشته باشد.
- ثبت پاسخها: کاربر پرسشگر بتواند برای بیماران پرسشنامهها را تکمیل کنند.
- ویرایش پاسخها: کابر پرسشگر بتواند پاسخهای پرسشنامهها را ویرایش کند.
- ارسال درخواست ویرایش: در مطالعات کارآزمایی بالینی گاهی اوقات نیاز به تغییر اطلاعات پرسشنامه یک بیمار وجود دارد. در این موارد کاربر پرسشگر امکان ویرایش بدون اجازه ناظر و یا مدیر پروژه را ندارد. این سطح دسترسی به کاربران امکان را میدهد که پرسشگران درخواست ویرایش را به مدیر طرح بدهند و در صورت تائید مدیر آن اطلاعات را ویرایش کنند.
- تایید کننده درخواست ویرایش: این سطح دسترسی به کاربر پرسشگر این امکان را میدهد که درخواستهای ویرایش اطلاعات را تائید و یا رد کند.
- کامنت گذاری: به کاربر پرسشگر امکان کامنتگذاری در پرسشنامهها را میدهد.
- افزودن پرسشگر: در پروژههای ملی و فرادانشگاهی کاربران پرسشگر خود نماینده یک دانشگاه و یا مرکز تحقیقاتی هستند. در این پروژهها گاهی اوقات لازم است که کاربر پرسشگر بتواند پرسشگران زیر مجموعه خود تعریف کند.
تحلیل داده
منظور از دیکشنری داده چیست؟
دیکشنری داده همان متغیرهای موجود در پروژه شما هستند که نرمافزار ربیت به طور خودکار در اختیار شما قرار میدهد. دیکشنری داده شامل عنوان متغیرها، کد متغیرها، عنوان سوالات، نوع سوالات، شرط میان سوالات و … است. امکان دانلود دادهها در قالب اکسل و csv وجود دارد.
چگونه دادههای خود را دانلود کنم؟
پس از ورود به بخش تحلیل داده امکان دانلود دادهها از تب “دادهها” وجود دارد. دانلود دادهها با فرمتهای اکسل و spss امکانپذیر است.
منظور از آمار توصیفی چیست؟
آمار توصیفی اطلاعاتی در خصوص میانگین، میانه و مد برای سوالات عددی و تعداد و درصد فراوانی برای متغیرهای دارای گزینه در اختیار شما قرار میدهد.
منظور از آمار تحلیلی چیست؟
آمار تحلیلی همان تحلیلهایی هستند که در نرمافزارها تحلیلی مانند spss وجود دارد. تحلیلهایی مانند رگرسیون، همبستگی، ANOVA و t-test تنها تعدادی از این تحلیلها هستند.با استفاده از این امکان بدون نیاز به نرمافزارهای تحلیلی دیگر، تحلیلهای مورد نیاز خود را در ربیت پیادهسازی کنید و در گزارشهای خود به کار ببرید. البته توجه داشتهباشید که هر نوع متغیری برای این تحلیلها قابل استفاده نیست و شاید به خروجی معناداری دست پیدا نکنید.